dinsdag 5 februari 2019

Koppeling VUMC/AMC: de haperende Buitenveldert-Zuidoostbrug

Gisteren had ik een afspraak bij een internist in de VU. Of het VUMC moet ik geloof ik zeggen. In elk geval op de polikliniek interne geneeskunde aan de De Boelelaan in Amsterdam-Buitenveldert. Niks ernstigs, maar de internist vindt het belangrijk dat ook een dermatoloog me - op korte termijn - ziet. Daarvoor toetst hij van alles in op zijn PC. Mocht ik vandaag of morgen niet gebeld worden, dan raadt hij me aan zelf even met de Poli Dermatologie te bellen. Die is inmiddels verplaatst naar het AMC in Amsterdam-Zuidoost. Want VUMC en AMC gaan samen en het nieuwe Amsterdam UMC moet dus - logisch - afdelingen samenvoegen.

Vierentwintig uur later belt mijn internist me om te vragen of ik al iets heb gehoord van de afdeling Dermatologie. Dat kan ik waarderen. Het antwoord is nee. En dus stelt hij me nogmaals voor om zelf even contact te zoeken. En dat doe ik uiteraard.

Ik bel eerst het centrale nummer van het AMC, want die heb ik toevallig in mijn contactlijst. Ik word doorverbonden met de Poli Dermatologie. Althans, dat was de bedoeling. Daar wordt niet opgenomen. Ik probeer het gedurende een uur nog twee keer op die manier. Dan besluit ik om het telefoonnummer van Dermatologie te Googlen. Ik bel. Na een paar keer proberen krijg ik iemand aan de lijn.

Helaas. Het blijkt dat mijn VU-gegevens niet zijn samengevoegd met die van het AMC. En hierdoor kan Dermatologie niet bij mijn medische gegevens. Toevallig weet ik dat ik meer dan twee weken geleden een formulier heb ondertekend waarin ik toestemming geef voor samenvoeging van mijn patiëntgegevens. Die heb ik aan de VU-balie afgegeven toen ik er die dag toch moest zijn. 
De medewerker van Dermatologie adviseert me om bij de VU na te gaan wanneer mijn gegevens worden gekoppeld. Er is namelijk een achterstand, weet zij. Verder ziet zij wel een verzoek van mijn internist om op de Poli Dermatologie gezien te worden gezien, maar daar staat geen urgent bij. Dat begrijp ik niet, want het had wel haast (de huiduitslag moest gezien worden en die was inmiddels weer op zijn retour), had de internist mij aangegeven. De medewerker adviseert me om met de internist contact op te nemen.

Eerst bel ik met de Centrale Balie van de VU. De medewerker daar weet me al vrij snel te vertellen dat mijn formulier wel al is ingescand, maar dat de koppeling nog moet plaatsvinden. Het valt me eerlijk gezegd al heel erg mee dat er iets over mijn formulier bekend is. Maar dat is nu helaas onvoldoende. Er is inderdaad een grote achterstand, bevestigt de medewerker. Hij kan er zelf weinig aan doen want hij voert de gegevens zelf niet in. Hij zegt me toe dat hij contact opneemt met iemand die zich wel met de koppeling bezig houdt en zal mij terugbellen. Misschien dat ze het kunnen bespoedigen.

Vervolgens wil ik contact opnemen met de internist. Helaas geen telefoonnummer; hij belde me vanuit een anoniem nummer. De Poli Interne Geneeskunde dan maar. Daar kom ik telefonisch niet doorheen. Dan heb ik een ingeving. Via de app MyChart, waar ik via Mijn Dossier inzage heb in mijn volledige medische dossier (incl. afspraken en lab-uitslagen) bij de VU. Daar kan je een bericht sturen naar je arts. Ik schrijf wat er aan de hand is en vraag hem of hij iets kan doen om te bespoedigen dat ik bij Dermatologie kan worden gezien. Als ik op ‘verzenden’ toets, lees ik dat ernaar gestreefd wordt binnen twee werkdagen een reactie te krijgen.Wat nu?


Er zit niets anders op dan af te wachten. Ik kan weinig anders doen. Ik ben onder de indruk van het samengaan van het VUMC en het AMC. Dat lijkt me een verstandige zet. Ook ben ik helemaal in mijn nopjes met Mijn Dossier en de app MyChart. Een digitale uitkomst voor de nieuwsgierige patiënt die ik ben. En de mensen zijn er allemaal even aardig. Maar in de tussentijd lukt het niet om op korte termijn een afspraak geregeld krijgen tussen afdeling A en afdeling B binnen dezelfde organisatie. Als patiënt moet ik er zelf maar een beetje achteraan zitten. 

Gelukkig heb ik niks ernstigs. Maar zo goed als de artsen en de verpleging kunnen zijn op beide locaties van het Amsterdam UMC, zo pijnlijk lijkt het gesteld met de integratie van het VUMC en het AMC. Ik denk dat er er dringend een gediplomeerd team bruggenbouwers aan te pas moet komen om Buitenveldert en Zuidoost met elkaar te verbinden. Want bij deze koppeling gaat op dit moment iets echt niet goed. En de patiënt kan alleen maar in frustratie toekijken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten