dinsdag 20 oktober 2015

Vluchtelingen - geen kwestie van eenheidsworst


De aankondiging van een locatie voor tijdelijke vluchtelingenopvang in de Amstelveense wijk Kronenburg leek de afgelopen week op een ware Hoekse en Kabeljauwse twist binnen de Joodse gemeenschap in Nederland. Want ja, over de komst van 400 asielzoekers uit voornamelijk Syrië en Irak wordt uiteenlopend gedacht. En waarom ook niet? Joden zijn ook maar gewone mensen en zeker geen eenheidsworst.

De landelijke media smullen van zo’n interne strijd en, eerlijk is eerlijk, verschillende minder en meer prominente Joden leenden zich net iets te graag voor dit schouwspel. Ronnie Eisenmann, jarenlang voorzitter van de Joodse Gemeente Amsterdam en tegenwoordig VVD politicus in Amsterdam Zuid nam donderdagavond in het RTLZ-programma Dunk plaats tegenover journalist Max van Weezel (video vanaf minuut 15). Diens schrijvende dochter Natascha had dezelfde avond bij Pauw de studentenrabbijn Yanki Jacobs tegenover zich. In de Volkskrant van zaterdag ging het twistgesprek tussen dezelfde Max van Weezel en Ron van der Wieken, voorzitter van het Centraal Joods Overleg, de koepel van de gevestigde orde onder Joodse instellingen.

Zijn die meningsverschillen nu werkelijk zo diep? Dat valt best mee. De ene spreker is wat beter gebekt dan de andere, de ene wat naïever dan de andere, of uitgesprokener, maar over enkele essentiële punten lijken ze het allemaal met elkaar eens. Om te beginnen het uitgangspunt dat leidend is voor iedere zichzelf respecterende Jood: wees barmhartig voor de vluchteling. En ook het tweede punt: de door de gemeente Amstelveen voor opvang gekozen locatie – op een belangrijke verkeersader tussen de drukste Joodse buurten in Amstelveen en Amsterdam -  is ongelukkig. Waar gaan die meningsverschillen dan wèl over? Over angst en een gevoel van onveiligheid. En laten dat nu net punten zijn waarop iemand die die angst heeft en iemand die dat gevoel minder of niet heeft, de ander nooit zal kunnen overtuigen.

Die angst ligt bij sommigen diep. Ook ik ken dat gevoel me niet altijd en overal in Nederland even veilig te voelen. Op sommige plekken in de samenleving is antisemitisme nu eenmaal diep geworteld. Onder radicale moslims èn onder autochtone Nederlanders. En ook onder terroristen die ongemerkt ons land binnen komen uit andere delen van de wereld en kwaad in de zin hebben. Als de discussie dan gaat over de komst van mensen uit Syrië en Irak – landen waar de afgelopen 70 jaar Jodenhaat er bij de bevolking met de paplepel is ingegoten – in de enige Joodse omgeving die Nederland rijk is, dan mag daar best iets van gevonden worden. 

Dat die angst niet ongegrond is blijkt bovendien wel uit de stap die de Nederlandse overheid op initiatief van de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid heeft gezet door bij de Joodse scholen politiehuisjes en zwaarbewapende leden van de Koninklijke Marechaussee te plaatsen. Als je kinderen op de Joodse scholen hebt zitten, of je bezoekt dagelijks of wekelijks de synagoge, of je doet boodschappen in de kosjere winkels en eet in kosjere restaurants, dan is die angst simpelweg reëel. Geef je een andere invulling aan je Jodendom, dan ken je dat gevoel wellicht veel minder of misschien wel helemaal niet. En waar dat voor Joden onder elkaar opgaat, geldt dat al des te meer voor de niet-Joodse Nederlander. Want laten we wel wezen, de gemiddelde tv-kijker of krantenlezer in ons land kan zich (gelukkig) helemaal niet verplaatsen in die angst en in dat gevoel van onveiligheid van Joden die als zodanig herkenbaar - bijvoorbeeld vanwege een keppeltje - over straat lopen. En kunnen daar dan ook geen begrip voor opbrengen. Alleen al daarom is het jammer dat de Joods-interne polemiek voor het oog van de landelijke media wordt uitgemeten.

Ook is er de vraag: wie zijn die mensen die breeduit hun meningen verkondigen? Onder andere een politicus, een schrijfster, een journalist en een bestuurder van een koepelorganisatie. Stuk voor stuk mensen die niet kunnen stellen dat ze namens alle Joden spreken. Dat is altijd moeilijk, want vaak wordt wel de indruk gewekt dat zij namens een groep Joden of alle Joden spreken. 

Voor wat het waard is: ook ik heb een eigen hoogstpersoonlijke mening: alle mensen die op de vlucht zijn voor vervolging moeten een warm welkom krijgen in Amstelveen en in heel Nederland. En: op de landelijke en lokale overheid rust de plicht om ervoor te zorgen dat er geen twijfel bestaat over de aard van de vluchteling (uitdrukkelijk niet economisch, dus), over zijn of haar bedoelingen in ons land en de bereidheid om de vrijheid van godsdienst, meningsuiting en geweten, zoals wij die in onze samenleving koesteren en uitdragen, zonder meer te omarmen. 

Dit alles betekent in het geval van de gemeente Amstelveen ten aanzien van het verontruste deel van de Joodse gemeenschap een zware verantwoordelijkheid. Namelijk om zich van deze zaken te vergewissen, zodat iedereen, ongeacht zijn of haar achtergrond, deze mensen daadwerkelijk met open armen kan ontvangen. Het is aan de overheid om ervoor te zorgen dat reële angsten – ongeacht of anderen zich daarin kunnen verplaatsen - niet bewaarheid worden. Want ook voor vluchtelingen geldt: het is niet allemaal eenheidsworst.

5 opmerkingen:

  1. Goed stuk David, ben het helemaal met je eens.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste David, Ik ben het niet met je eens (ik hoop dat je me het vergeeft). Ik loop weliswaar niet met een keppel over straat; ik ga elke week naar sjoel ,koop bij kosjere winkels en mijn dochter gaat volgend naar een joodse school. De extra veiligheidsmaatregelen van de overheid, zie ik toenemen en geven mij een extra gevoel van onveiligheid (want waarom staan ze daar nu wel en twee jaar geleden niet).
    Ik denk alleen dat we in de discussie een ding niet benoemen: de angst voor de groep vluchtelingen komt voort uit vooroordelen in de trant van "alle arabieren zijn antisemiet", "alle moslims zijn terrorist". Vooroordelen die ik ook tussen de regels door in jouw stuk lees. Vooroordelen van het soort waarmee we zelf ook worden geconfronteerd. Ik denk dat de kern van de discussie is. Mogen wij deze vooroordelen wel hebben?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Beste Marc, ik waardeer je nuancering op basis van jouw persoonlijke beleving. Het is jammer dat je de genoemde vooroordelen denkt te lezen in mijn stuk. Feit is dat de afgelopen 70 jaar, sinds schurken in landen als Syrië en Irak zijn opgevolgd door nog grotere schurken, Israëlhaat (en daarmee ook Jodenhaat) deel van het onderwijs is geworden. Daar zijn hele generaties mee groot gebracht. De overheid heeft erop toe te zien dat dat virus niet wordt geïmporteerd. Vluchtelingen uit die landen die daar vrij van zijn, wil ik oprecht en graag warm begroeten als mijn buren.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. David, ook ik denk dat je deze keer de plank behoorlijk misslaat. In feite is jouw stukje niet meer dan het verzamelen van bekende feiten van beide kanten met een mooi saamhorig sausje er over. Wat mij echter raakt is dat je deze informatie zo klakkeloos hebt overgenomen.
    Juist in deze onrustige tijd verwijten wij bijna dagelijks de 'anderen' dat ze zo eenzijdig negatief over de situatie in Israel zijn, terwijl ze in feite niet eens weten waar ze over praten. Sorry, maar als ik naar de discussies van de laatste tijd luister, doen wij nu precies hetzelfde.
    Immers, heb jij bij het Centraal Station gestaan om te zien hoe de vluchtelingen daar aankomen en worden opgevangen? Heb jij je al aangemeld bij een opvanglocatie als vrijwilliger en daar met de vluchtelingen gewerkt en gesproken?
    Het verschil tussen 'de anderen' en ons is dat we jammergenoeg niet iedereen naar Israel kunnen sturen om de werkelijke situatie te bekijken, maar wij WEL de keus hebben om contact te maken met de vluchtelingen om zo een mening te kunnen vormen op basis van onze EIGEN ervaringen. Ongeacht wat je er daarna van vindt, positief of negatief, dat maakt niet uit, in ieder geval weet je dan beter waar je over praat (en met 'je' bedoel ik iedereen die mee-discussieert).
    O ja, enkele andere 'feiten' die maar rondzingen:
    "...de locatie ligt aan een doorgaande route waar dagelijks (volgens sommigen) 500 Joodse kinderen langsfietsen..." Doorgaande route? 500 Joodse kinderen? Op de fiets? (Oi, was het maar zo'n feest)
    En de veiligheid die in gevaar komt? Volgens mij heeft iemand met kwaad in de zin een paar dingen nodig, waaronder tijd om te observeren en voorbereiden. Deze mensen worden op een willekeurig moment naar een willekeurige locatie gebracht, waarna ze binnen een paar dagen weer naar een andere locatie zullen gaan.
    Natuurlijk, er kan altijd wat gebeuren, maar gevaar uit andere hoeken lijkt mij veel groter. En daar ligt volgens mij dan ook de kern van het werkelijke probleem:
    heel lang hebben wij gedacht dat zelfs als de hele wereld in brand staat, ons Nederland een oase van rust zou blijven waar we veilig konden leven. Maar na Parijs, Brussel en de uit Amsterdam vertrokken Thalys komt het ineens erg dichtbij en slaat de angst toe.
    Nog steeds geven hele volksstammen bij vervelende gebeurtenissen haast automatisch de schuld aan de Joden. Laten we ervoor waken nu niet precies hetzelfde te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ilan, je legt niet uit waar ik "informatie zo klakkeloos heb overgenomen" en dat is ook niet zo. Iets stellen zonder het te onderbouwen, is makkelijk en goedkoop.Vervolgens kom je met een aantal ongefundeerde 'rondzingende feiten' alsof ik daar iets mee te maken heb of aan kan doen.
      Ja, ik ben bij vluchtelingenopvangcentra geweest en heb kennisgemaakt met een aantal vluchtelingen. Op mijn manier heb ik alvast een klein steentje bijgedragen en ik hoop dat nog meer te kunnen gaan doen in de nabije toekomst. Je suggestie dat ik dat niet zou hebben gedaan of daar misschien zelfs niet toe in staat zou zijn, raken mij op mijn beurt diep.

      Verwijderen